Bezoek Rotterdam op weg naar een circulaire inclusieve stad
Nederland wordt in Europa gezien als een ‘circulaire hotspot’, een centrum van kennis en innovatie op het gebied van circulaire economie. Nederlandse steden hebben het voortouw genomen in de Nederlandse transitie naar een circulair economisch model met innovatie, aanbesteding, stedelijke inrichting, en materiaal management. Rotterdam is hierin één van de voorlopers, en heeft ambitieuzere doelstellingen dan de rest. In 2030 wil de stad dat circulair de maatstaf is, en dat het primaire grondstoffengebruik met 50% is gereduceerd ten opzichte van nu. Daarbij wil de stad 3.500 tot 7.000 banen creëren die direct bijdragen aan de circulaire economie.
Rotterdam is op weg naar een samenleving zonder afval. Dat betekent dat de stad de omschakeling van een lineaire naar een circulaire economie moet maken. Daarvoor is het Programma Rotterdam Circulair 2019 – 2023 opgesteld. Hét plan waarin de circulaire ambities van de gemeente beschreven staan. Waarin je meer leest over de stip op de horizon, de twee routes om daar komen, de instrumenten die zij ter beschikking hebben en de opgaven, kansen en acties in de vier sleutelsectoren (bouw, voedselstromen, consumptiegoederen en de zorg).
Aan de basis van het programma ligt het grondstoffenonderzoek van onderzoeksbureau Metabolic. Dit bureau heeft in opdracht van Rotterdam de verschillende grondstofstromen in beeld gebracht en de impact daarvan op de economie. Ook heeft Metabolic een analyse gemaakt binnen welke sectoren maatregelen van de gemeente het meeste effect hebben op het stimuleren van de circulaire economie.
Bezoeken
Luchtsingel
In slechts een paar jaar tijd werd een volledig stuk wasteland omgetoverd tot een levendige plek vol bedrijvigheid, met als centrale as de knalgele voetgangersbrug de Luchtsingel. De aanjager achter deze drastische gebiedsinterventie was architectenbureau ZUS. Zelf vestigden zij zich met hun kantoor in het wederopbouwicoon het Schieblock. Om hen heen verzamelden zich allereerst kleine start-ups, maar later ook gevestigde namen, culturele instellingen, uitgaansgelegenheden en zelfs hele festivals.
De DakAkker is een dakboerderij van 1000m2 bovenop het Schieblock in Rotterdam. Er worden groenten, eetbare bloemen en fruit verbouwd en bijen gehouden. De DakAkker is de grootste openlucht dakboerderij in Nederland en een van de grootste in Europa. Op het dak van het dakpaviljoen is het Slimdak. Een testsite voor slimme wateropvang.
Blue City
BlueCity is een broedplaats voor innovatieve bedrijven die hun reststromen aan elkaar koppelen. Binnen hun ecosysteem van sociale ondernemers en radicale disruptanten is afval een waardevolle bouwsteen. Zo creëren ze een voorbeeldstad voor de circulaire economie.
M4H
Het Merwe-Vierhavensgebied was ooit één van de grootste fruithavens ter wereld. Vandaag wordt het volop herontwikkeld door het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam onder de naam M4H. Er komt een mix van wonen, werken en studeren. Vandaag staat de ontwikkeling op een belangrijk scharnierpunt: van strategie- en planvorming naar uitwerking en uitvoering.
M4H is de Rotterdamse broedplaats, proeftuin én etalage voor een circulaire toekomst. Collectiviteit vormt de basis voor deze circulariteit: kennis, ruimte en logistiek worden in fysieke en digitale netwerken gedeeld. Met nieuwe innovatieve (drijvende) woonvormen en slimme mobiliteit wordt de duurzame groei van de stad mogelijk gemaakt.
Programma
✅ 06u53: Trein Brugge – Gent (7u27) -Antwerpen (8u44) – Rotterdam CS (9u49)
✅ 10u15: Luchtsingel – rondleiding
✅ 12u00: Lunch
✅ 13u30: Blue City – rondleiding
✅ 15u00: M4H – rondleiding
✅ 17u10: Trein Rotterdam CS – Antwerpen (18u16) – Gent (19u33) – Brugge (20u01)
Praktische informatie
Deelnameprijs
De deelnameprijs bedraagt 250 euro, 175 euro voor oud-studenten van het postgraduaat Circulair Bouwen
Dit is inclusief BTW, rondleidingen, lunch, OV in Rotterdam zelf (niet de trein naar Rotterdam).
Inschrijven
Inschrijven doe je eenvoudig via deze link.
Vervoer
We nemen allemaal dezelfde trein. Je kan opstappen in Brugge, Gent of Antwerpen.
✅ Gelieve door te geven waar je op de trein stapt
✅ Gelieve je eigen treinticket te kopen.
✅ Gelieve op tijd aanwezig te zijn (minstens 15 minuten) op het juiste perron.
06:52 Brugge > 07:16: Gent-Sint-Pieters
07:27 Gent-Sint-Pieters > 08:23: Antwerpen-Centraal
08:44 Antwerpen-Centraal > 09:49: Rotterdam-CS