Uit angst voor greenwashing durven heel wat bouwondernemingen niet te communiceren over de inspanningen die ze dagelijks leveren op het vlak van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die angst werkt remmend. Je positieve impact via je communicatie in de verf zetten, kan je net onderscheiden op de markt.
Het zit vast in ons DNA dat we niet happig zijn om uit te pakken met onze succesverhalen op het vlak van duurzaamheid. Daar zijn rationele argumenten voor te vinden: de consument wordt kritischer, de media loeren om de hoek en de wetgeving over greenwashing wordt strenger. Het gevolg: ondernemingen en organisaties kruipen in hun schulp om hun inspanningen in de verf te zetten. Dat is zonde. Door je positieve impact te benadrukken, creëer je net een sterk imago en word je een inspiratiebron binnen de sector.
Wil je uit de startblokken schieten? Wij delen 5 tips die je onmiddellijk kan toepassen om jouw inspirerende verhaal op te bouwen.
Maak het concreet en direct
Duurzaamheid gaat hand in hand met abstracte feiten, ingewikkelde cijfers en technische details. Toch krijgt niemand die gortdroge brij samen met de ochtendkoffie door zijn strot geduwd. Maak daarom je verhaal concreet en betrek het op de directe leefwereld van je doelpubliek. Sterke verhalen stimuleren de verbeelding, wekken de juiste gevoelens op en versterken de geloofwaardigheid van je boodschap. Dat is de kracht van storytelling. Gebruik je cijfer- en feitenmateriaal om je verhaal te onderbouwen.
Wees authentiek en transparant
Door de successen van jouw onderneming te delen inspireer je de buitenwereld en wek je vertrouwen op bij de consument. Wees betrouwbaar in je verhaal en zorg dat je je claims onderbouwt. Een opgeklopt verhaal met een laagje groene make-up haalt je geloofwaardigheid onderuit. Er is geen enkele onderneming die 100 procent duurzaamheid bereikt. Het maakt je net menselijker als je durft toe te geven dat niet alles van een leien dakje loopt. Zet je bakens uit en communiceer over de stenen die jij verlegt om jouw duurzaamheidsdoelen te bereiken.
One for the team
Wie is het uithangbord van jouw onderneming? Niet je klanten. Je medewerkers zijn je belangrijkste vertegenwoordigers. Zorg daarom voor een sterk en eenvoudig verhaal waarmee je team kan uitpakken. Dat creëert een gevoel van trots. Zo worden zij de ambassadeurs van je onderneming. Net zoals in een natuurlijke omgeving volgt een positieve impact uit samenwerkingen waarvan alle deelnemers genieten. Vergeet daarom niet om je team te betrekken bij de uitvoering en de communicatie rond je duurzaamheidsambities.
Betrek het niet volledig op jezelf
Te veel op je eigen borst kloppen werkt averechts. Succes delen mag, maar betrek het niet voortdurend op jezelf. Vertel je klanten wat jouw aanbod voor hen betekent. Een goed verhaal vertrekt vanuit de alledaagse problemen en ergernissen die de consument ervaart. Jouw aanbod is de sleutel tot een duurzame oplossing.
Positieve communicatie met impact
Ons brein speurt voortdurend naar slecht nieuws. Negatieve gebeurtenissen merken we nu eenmaal sneller op dan positieve gebeurtenissen, dat is de kracht van de negativiteitsbias. In de communicatie rond duurzaamheid is het haast een automatisme om de onheilspellende kanten van de klimaatproblematiek te belichten. En net daardoor schieten mensen in een starre verdedigingsmodus. Wil je opvallen met jouw verhaal? Kies dan voor een positieve tone of voice om je boodschap te communiceren. Enthousiasme mag, maar overdrijf niet om geen irritatie op te wekken.
Het verhaal van jouw onderneming scherpstellen?
Over Laurens Marysse
Nerdy West-Vlaming. Laurens studeerde communicatiewetenschappen en wijsbegeerte aan UGent en is communicatieverantwoordelijke bij VIBE. Aanvullend volgde hij het postgraduaat Mens- en Milieuvriendelijk Bouwen en Wonen (Odisee Hogeschool), de opleiding Story Design met het Story Design Canvas (Verhalenmakers) en het traject Regenerative Development and Living Systems Thinking (Green Living Projects).
- LinkedIn: Laurens Marysse
- Instagram: laurensmarysse